هدف کنترل موجودی

estoque 30

هر فروشگاهی نیازها و کمبودهایی دارد که باید توسط سیستم کنترل‌موجودی آن فروشگاه مرتفع شود. بر این اساس، مقصد اصلی در سیستم کنترل‌موجودی عبارت است از:

“تامین مقدار کالا به اندازه ای که نه موجودی آن افزایش یابد و در نتیجه هزینه نگهداری بالا رود ، نه آن که به دلیل نبودن یا تحویل ندادن به موقع کالا ، فروشگاه با مشکل مواجه شود.”

با توجه به مطلب بالا، می توان هدف های زیر را برای سیستم های کنترل موجودی برشمرد:

تامین به موقع، به اندازه و با قیمت مناسب کالاهای مورد نیاز فروشگاه
وصول کالاها و حفاظت صحیح از آن ها در انبار به نحو موثر و با حداکثر صرفه جویی در مصرف منابع مادی و انسانی
تعیین میزان خرید مقرون به صرفه و میزان ذخیره کالا در حد بهینه نگهداشتن آن
توزیع به موقع کالاها با مقدار و مشخصات معین بین مشتریان درخواست کننده
کنترل گردش کالاها به منظور تضمین عمر انباری یا تاریخ انقضای مصرف آن ها
توجه کنید
از آنجا که هدف اساسی فروشگاه ها، افزایش بازدهی و سود است، موجودی باید همیشه در سطحی نگاه داشته شود که هزینه های ناشی از آن در پایین ترین حد ممکن باشد.

فواید سیستم کنترل‌موجودی
استقرار یک سیستم کنترل‌موجودی برای هر فروشگاه، فایده های زیر را به ارمغان خواهد آورد:

۱٫منظم شدن عملیات فروشگاه

از طریق سیستم کنترل‌موجودی، تامین و توزیع کالاهای مورد نیاز قسمت های مختلف فروشگاه مطابق برنامه ای منظم انجام خواهد شد. به طوری که در کار آن ها رکود و وقفه ای رخ نخواهد داد.

۲٫ ایجاد صرفه جویی در خرید

از آنجا که سفارش برای خرید کالاهای مورد نیاز، به میزان زیاد، (خرید انبوه) خواهد بود ، شرایط فروش آسان تر و استفاده از تخفیف ها بیشتر خواهد شد. در نتیجه، قیمت واحد کالاها کاهش می باید و هزینه های حمل نیز کمتر می شود.

۳٫ منظم شدن روند تهیه کالاها

مجموعه ای از عوامل مانند تاخیر در حمل، اعتصاب ها، کالاهای معیوب یا ناقص، ورشکستگی فروشندگان عمده و … باعث می شود که تهیه کالاها با تاخیر و مشکلات دیگر توام شود. سیستم کنترل‌موجودی باعث می شود که موجودی کالاها در سطح مناسبی باشد تا مشکل کمبود کالا و مشکلات جانبی آن رخ ندهد.

۴٫ کنترل نوسانات تقاضا

هنگامی که نوساناتی برای کالاهای مورد تقاضای فروشگاه وجود دارد، موجودی کالاها در انبار می تواند مقدار تفاضای بیشتری را جذب کند. در واقع، موجودی کالاها در انبار، پاسخ گوی تقاضا اضافی خواهد بود.

پست شد در : دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *